Soundtracks For Computer Animation : Sound Rendering in Dynamic Environments With Occlusions
 
Nicolas TSINGOS and Jean-Dominique GASCUEL
 
Graphics Interface'97, Kelowna B.C., Canada, May 1997.
 


Abstract

With the development of virtual reality systems and multi-modal simulations, soundtrack generation is becoming an important issue in computer graphics. In the context of computer generated animation, many more parameters than the sole object geometry as well as specific events can be used to generate, control and render a soundtrack that fits the object motions. Producing a convincing soundtrack involves the rendering of the interactions of sound with the dynamic environment : in particular sound reflections and sound absorption due to partial occlusions, usually implying an unacceptable computational cost. We present an integrated approach to sound and image rendering in a computer animation context, which allows the animator to recreate the process of sound recording, while ``physical effects" are automatically computed. Moreover, our sound rendering process efficiently combines a sound reflection model and an attenuation model due to scattering/diffraction by partial occluders, through the use of graphics hardware allowing interactive computation rates.


Résumé

Avec le développement des systèmes de réalité virtuelle et des simulations multi-modales, générer une bande son devient un problème qui touche de plus en plus le milieu de l'informatique graphique. Dans le contexte d'une animation de synthèse, de nombreux paramètres et évènements peuvent être utilisés pour générer, contrôler et effectuer le rendu d'une bande son accompagnant l'action. Produire une bande son convaincante implique toutefois le rendu des interactions du son avec l'environnement dynamique, en particulier ses multiples réflections et l'absorption due aux occlusions partielles, nécessitant habituellement des calculs couteux. Nous présentons une approche pour le rendu simultané du son et de l'image dans un contexte d'animation de synthèse permettant à l'animateur de recréer un processus de prise de son virtuelle, les calculs d'effets étant réalisés automatiquement. Notre processus de rendu permet de prendre en compte, en temps interactif, les réflections du son ainsi qu'un modèle de dispersion/diffraction due aux occlusions partielles en utilisant le hardware spécialisé des stations grahiques.


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Citation info 
 
@inproceedings{TG97, 
  title     = "Soundtracks For Computer Animation : 
               Sound Rendering in Dynamic Environments With Occlusions", 
  author    = "Nicolas Tsingos and Jean-Dominique Gascuel", 
  booktitle = "Graphics Interface'97, Kelowna B.C., Canada", 
  year      = "1997", 
  month     = "May", 
  pages     = "9-16" 
}


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Last updated : II.1.1999