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Publications about Multiresolution
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PhD Thesis and Habilitation |
1 - New higher-order active contour models, shape priors, and multiscale analysis: their application to road network extraction from very high resolution satellite images. T. Peng. PhD Thesis, Universite de Nice Sophia Antipolis, November 2008. Keywords : Higher-order active contour, Phase Field, Prior, Multiresolution, Road network, Very high resolution. Copyright :
@PHDTHESIS{Peng08d,
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author |
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{Peng, T.}, |
title |
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{New higher-order active contour models, shape priors, and multiscale analysis: their application to road network extraction from very high resolution satellite images}, |
year |
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{2008}, |
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{November}, |
school |
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{Universite de Nice Sophia Antipolis}, |
pdf |
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{http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00349768/fr/}, |
keyword |
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{Higher-order active contour, Phase Field, Prior, Multiresolution, Road network, Very high resolution} |
} |
Résumé :
L'objectif de cette thèse est de développer et de valider des approches robustes d'extraction semi-automatique de réseaux routiers en zone urbaine dense à partir d'images satellitaires optiques à très haute résolution (THR). Nos modèles sont fondés sur une modélisation par champs de phase des contours actifs d'ordre supérieur (CAOS). Le probléme est difficile pour deux raisons principales : les images THR sont intrinsèquement complexes, et certaines zones des réseaux peuvent prendre une topologie arbitraire. Pour remédier à la complexité de l'information contenue dans les images THR, nous proposons une modélisation statistique multi-résolution des données ainsi qu'un modèle multi-résolution contraint a priori. Ces derniers permettent l'intégration des résultats de segmentation de résolution brute et de résolution fine. De plus, dans le cadre particulier de la mise à jour de réseaux routiers, nous présentons un modèle de forme a priori spécifique, dérivé d'une ancienne carte numérique issue d'un SIG. Ce terme spécifique a priori équilibre l'effet de la connaissance a priori générique apportée par le modèle de CAOS, qui décrit la forme géométrique générale des réseaux routiers. Cependant, le modèle classique de CAOS souffre d'une limitation importante : la largeur des branches du réseau est contrainte à d'être similaire au maximum du rayon de courbure des branches du réseau, fournissant ainsi un modèle non satisfaisant dans le cas de réseaux aux branches droites et étroites ou aux branches fortement incurvées et larges. Nous résolvons ce problème en proposant deux nouveaux modèles : l'un contenant un terme additionnel, nonlocal, non-linéaire de CAOS, et l'autre contenant un terme additionnel, nonlocal, linéaire de CAOS. Ces deux termes permettent le contrôle séparé de la largeur et de la courbure des branches, et fournissent une meilleure prolongation pour une même largeur. Le terme linéaire a plusieurs avantages : d'une part il se calcule plus efficacement, d'autre part il peut modéliser plusieurs largeurs de branche simultanément. Afin de remédier à la difficulté du choix des paramètres de ces modèles, nous analysons les conditions de stabilité pour une longue barre d'une largeur donnée décrite par ces énergies, et montrons ainsi comment choisir rigoureusement les paramètres des fonctions d'énergie. Des expériences sur des images satellitaires THR et la comparaison avec d'autres modèles démontrent la supériorité de nos modèles. |
Abstract :
The objective of this thesis is to develop and validate robust approaches for the semi-automatic extraction of road networks in dense urban areas from very high resolution (VHR) optical satellite images. Our models are based on the recently developed higher-order active contour (HOAC) phase field framework. The problem is difficult for two main reasons: VHR images are intrinsically complex and network regions may have arbitrary topology. To tackle the complexity of the information contained in VHR images, we propose a multiresolution statistical data model and a multiresolution constrained prior model. They enable the integration of segmentation results from coarse resolution and fine resolution. Subsequently, for the particular case of road map updating, we present a specific shape prior model derived from an outdated GIS digital map. This specific prior term balances the effect of the generic prior knowledge carried by the HOAC model, which describes the geometric shape of road networks in general. However, the classical HOAC model suffers from a severe limitation: network branch width is constrained to be similar to maximum network branch radius of curvature, thereby providing a poor model of networks with straight narrow branches or highly curved, wide branches. We solve this problem by introducing two new models: one with an additional nonlinear nonlocal HOAC term, and one with an additional linear nonlocal HOAC term. Both terms allow separate control of branch width and branch curvature, and furnish better prolongation for the same width, but the linear term has several advantages: it is more efficient from a computational standpoint, and it is able to model multiple widths simultaneously. To cope with the difficulty of parameter selection of these models, we analyze the stability conditions for a long bar with a given width described by these energies, and hence show how to choose rigorously the parameters of the energy functions. Experiments on VHR satellite images and comparisons with other approaches demonstrate the superiority of our models. |
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Technical and Research Report |
1 - A Multiresolution Approach for Shape from Shading Coupling Deterministic and Stochastic Optimization. A. Crouzil and X. Descombes and J.D. Durou. Research Report 5006, INRIA, France, December 2003. Keywords : Shape from shading, Simulated Annealing, Optimization, Multiresolution.
@TECHREPORT{Crouzil03,
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author |
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{Crouzil, A. and Descombes, X. and Durou, J.D.}, |
title |
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{A Multiresolution Approach for Shape from Shading Coupling Deterministic and Stochastic Optimization}, |
year |
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{2003}, |
month |
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{December}, |
institution |
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{INRIA}, |
type |
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{Research Report}, |
number |
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{5006}, |
address |
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{France}, |
url |
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{http://www.inria.fr/rrrt/rr-5006.html}, |
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{ftp://ftp.inria.fr/INRIA/publication/publi-pdf/RR/RR-5006.pdf}, |
ps |
= |
{ftp://ftp.inria.fr/INRIA/publication/publi-ps-gz/RR/RR-5006.ps.gz}, |
keyword |
= |
{Shape from shading, Simulated Annealing, Optimization, Multiresolution} |
} |
Résumé :
Le Shape from shading est un problème inverse mal posé pour lequel aucune méthode de résolution complètement satisfaisante n'a encore été proposée. Dans ce rapport technique, nous ramenons le à un problème d'optimisation. Nous montrons d'abord que l'approche déterministe fournit des algorithmes efficaces en termes de temps de calcul, mais est d'un intérêt limité lorsque l'énergie comporte des minima locaux très profonds. Nous proposons comme alternative une approche stochastique utilisant le recuit simulé. Les résultats obtenus dépassent largement ceux de l'approche déterministe. La contrepartie est l'extrême lenteur du processus d'optimisation. Pour cette raison, nous proposons une approche hybride qui combine les approches déterministe et stochastique dans un cadre de multi-résolution. |
Abstract :
Shape from shading is an ill-posed inverse problem for which there is no completely satisfactory solution in the existing literature. In this technical report, we address shape from shading as an energy minimization problem. We first show that the deterministic approach provides efficient algorithms in terms of CPU time, but reaches its limits since the energy associated to shape from shading can contain multiple deep local minima. We derive an alternative stochastic approach using simulated annealing. The obtained results strongly outperform the results of the deterministic approach. The shortcoming is an extreme slowness of the optimization. Therefore, we propose an hybrid approach which combines the deterministic and stochastic approaches in a multiresolution framework. |
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